Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
21 листопада 2023 року Верховна Рада України розглянула у другому читанні та прийняла як закон законопроект про внесення змін до розділу ХІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про судоустрій і статус суддів» у зв’язку з Рішенням Конституційного Суду України від 18 лютого 2020 року № 2-р/2020 щодо забезпечення безперервності здійснення правосуддя найвищим судом у системі судоустрою України (реєстр. №5456-д від 16.03.2023).
Метою законопроекту є приведення положень Закону України «Про судоустрій і статус суддів» у відповідність до Рішення Конституційного Суду України від 18 лютого 2020 року № 2-р/2020, а також усунення інституційного дуалізму щодо подальшого функціонування найвищої інстанції судової гілки влади в Україні – Верховного Суду, врегулювання питання продовження суддівської кар’єри для суддів Верховного Суду України та суддів вищих спеціалізованих судів.
Так статтею 125 Конституції України передбачено, що Верховний Суд є найвищим судом у системі судоустрою України.
Законом України «Про судоустрій і статус суддів» від 02 червня 2016 року № 1402–VIII, прийнятим на виконання положень Законом України «Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)» від 02 червня 2016 року № 1401-VIII, передбачено ліквідацію Верховного Суду України та створення нового органу державної влади – Верховного Суду.
З дня початку роботи Верховного Суду у складі, визначеному цим Законом, Верховний Суд України, Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ, Вищий господарський суд України, Вищий адміністративний суд України припиняють свою діяльність та ліквідуються у встановленому законом порядку (пункти 4, 5, 7 розділу XII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про судоустрій і статус суддів» від 02 червня 2016 року № 1402-VIII). Було розпочато ліквідаційну процедуру щодо Верховного Суду України і 21 червня 2018 року та до реєстраційної справи Верховного Суду України внесено запис щодо початку припинення Верховного Суду України як юридичної особи. Проте ліквідаційна процедура стосовно Верховного Суду України досі не завершена.
18 лютого 2020 року Конституційним Судом України ухвалено Рішення № 2-р/2020 у справі за конституційним поданням Верховного Суду України щодо відповідності Конституції України (конституційності) окремих положень пунктів 4, 7, 8, 9, 11, 13, 14, 17, 20, 22, 23, 25 розділу XII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про судоустрій і статус суддів» від 02 червня 2016 року № 1402-VIII (далі – Рішення), яким визнано, що:
- «вилучення слова «України» - власної назви держави - із словесної конструкції «Верховний Суд України» не вплинуло на конституційний статус цього органу державної влади» (абзац перший пункту 7 мотивувальної частини Рішення);
- зміни до Конституції України «не були спрямовані на припинення діяльності та ліквідацію Верховного Суду України як органу державної влади через вилучення слова «України» - власної назви держави - із словесної конструкції «Верховний Суд України» (абзац третій пункту 7 мотивувальної частини Рішення);
- «Закон № 1401 не порушив принципу інституційної безперервності функціонування найвищого інституту судової влади, який після набрання чинності Законом № 1401 продовжує діяти під назвою «Верховний Суд» (абзац четвертий пункту 7 мотивувальної частини Рішення);
- «оскільки судді Верховного Суду України є суддями найвищого суду, закріпленого у Конституції України, враховуючи незмінність їх статусу, законодавець має передбачити спеціальну процедуру та критерії оцінювання цих суддів» (абзац четвертий пункту 12 мотивувальної частини Рішення);
- «перейменування закріпленого в Конституції України органу - Верховного Суду України – не може відбуватися без переведення суддів Верховного Суду України на посади суддів Верховного Суду, оскільки немає відмінностей між юридичним статусом судді Верховного Суду України та судді Верховного Суду, а вилучення слова «України» - власної назви держави – з словесної конструкції «Верховний Суд України» не може бути підставою для звільнення всіх суддів Верховного Суду України або їх переведення до іншого суду, тим більше суду нижчої інстанції» (абзац другий пункту 13 мотивувальної частини Рішення).
Таким чином своїм рішенням Конституційний Суд України визнав такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), окремі положення Закону України «Про судоустрій і статус суддів» від 02 червня 2016 року № 1402–VIII, а саме такі положення розділу ХII «Прикінцеві та перехідні положення»:
- пункту 7 «та ліквідуються» в частині Верховного Суду України;
- пункту 14 «судді Верховного Суду України»;
- пункту 25 (пункт 2 резолютивної частини Рішення).
Також у резолютивній частині свого Рішення (пункт 5) Конституційний Суд України рекомендував Верховній Раді України невідкладно привести положення законодавства у відповідність до цього Рішення.
Як зазначено в пояснювальній записці до цього законопроєкту, оскілький на даний час Верховною Радою України не забезпечено виконання рекомендації Конституційного Суду України, а також залишається невирішеним питання продовження суддівської кар’єри для 9 суддів Верховного Суду України та 48 суддів вищих спеціалізованих судів України, які з 05 грудня 2017 року не здійснюють правосуддя, і ця проблема потребує вирішення на законодавчому рівні, існує нагальна необхідність прийняття закону, який би забезпечив приведення Закону України «Про судоустрій і статус суддів» від 02 червня 2016 року № 1402–VIII у відповідність до Рішення Конституційного Суду України від 18 лютого 2020 року № 2-р/2020, а також дозволив би врегулювати питання продовження суддівської кар’єри вищезгаданих суддів Верховного Суду України та суддів вищих спеціалізованих судів.
Так зазначеним законопроектом передбачаються комплексні взаємоузгоджені зміни до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» у частині забезпечення функціонування Верховного Суду.
Зокрема, цим Законом вирішується проблема одночасного існування двох юридичних осіб – Верховного Суду України та Верховного Суду.
Передбачається, що Верховний Суд України як орган державної влади перейменовується у Верховний Суд та продовжує діяти як найвищий суд у системі судоустрою України. Верховний Суд діє на матеріально-технічній базі Верховного Суду України, Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ, Вищого господарського суду України, Вищого адміністративного суду України.
Судді Верховного Суду України, обрані на посади до набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)», продовжують здійснювати свої повноваження як судді Верховного Суду відповідної спеціалізації до звільнення або припинення їх повноважень з підстав, визначених Конституцією України. Законопроектом врегульовується питання кваліфікаційного оцінювання таких суддів.
Законопроектом передбачено порядок переведення судді Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ, Вищого господарського суду України, Вищого адміністративного суду України до апеляційного суду чи місцевого суду, а також щомісячного довічного грошового утримання при звільненні у відставку.
На переконання членів Комітету з питань правової політики прийняття цього Закону забезпечить виконання рішення Конституційного Суду України від 18 лютого 2020 року № 2-р/2020, яким Суд визнав такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), окремі положення Закону України «Про судоустрій і статус суддів» від 02 червня 2016 року № 1402–VIII, надасть змогу належним чином організувати роботу найвищої інстанції судової гілки влади в Україні – Верховного Суду та врегулювати на законодавчому рівні питання продовження суддівської кар’єри для суддів Верховного Суду України та суддів вищих спеціалізованих судів.
На даний час Закон проходить всі етапи підписання.
Джерело: https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/41557